هیچ سازنده کنسول بازی ویدیویی به طور عمومی پذیرفته نشده است NFT ها تا به امروز، اما غول فناوری سونی – شرکتی که در پشت نام تجاری بسیار محبوب پلی استیشن قرار دارد – همانطور که توسط آخرین درخواست ثبت اختراع مرتبط با NFT نشان داده شده است، به حرکت در پشت صحنه ادامه می دهد.
برنامه، ارسال شده در سپتامبر 2021 در ایالات متحده و هفته گذشته منتشر شد، اهداف سونی برای ایجاد زیرساخت دیجیتال استاندارد شده که به گیمرها امکان می دهد دارایی های دیجیتال NFT را در پلتفرم های مختلف بازی های ویدیویی داشته باشند و انتقال دهند، تشریح می کند.
این برنامه میگوید: «فرمت استاندارد ممکن است برای درج دارایی دیجیتال در شبیهسازیهای رایانهای مختلف که ممکن است شامل بازیهای ویدیویی مختلف با عناوین مختلف باشد، قابل خواندن باشد. علاوه بر این، یا به طور متناوب، […] قابل خواندن از طریق پلتفرم های مختلف بازی های ویدیویی مانند پلی استیشن و ایکس باکس.
سونی پیشنهاد کرد که این داراییها میتواند شامل مواردی مانند پوستههای درون بازی، آثار هنری، آواتارها، سلاحها یا حتی «مهارتهای بازی ویدیویی» باشد. علاوه بر این، برنامه پیشنهاد کرد که میتوان آنها را «از طریق شبکه» از پلیاستیشن به کنسولهای دیگر سازندگان و همچنین از طریق هدستهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تلویزیونهای هوشمند و دستگاههای تلفن همراه متصل کرد.
تا پایان سال 2022، سونی ادعا کرد که این کار را انجام داده است 112 میلیون کاربر شبکه پلی استیشن. این شبکه شامل پخش کننده های متصل به آنلاین در پلی استیشن 5 و همچنین کنسول های قدیمی تر و سخت افزارهای دستی است.
این اولین حرکت سونی به سمت ایجاد چارچوبی برای دارایی های بازی NFT نیست. در یک پتنت فاش شد تشکیل پرونده در نوامبر گذشته منتشر شد مبنی بر اینکه این شرکت ژاپنی از سال 2021 مشتاق سرمایه گذاری در بخش رو به رشد ورزش های الکترونیکی با مجموعه ای از مجموعه های دیجیتالی درون بازی بوده است.
با این حال، در آخرین پرونده، سونی ادعا کرد که سیستمهای کنسول بازی معاصر «از نظر فناوری برای مالک برای استفاده از دارایی در بازیها و/یا پلتفرمهای مختلف ناکافی هستند».
سونی در گذشته سعی کرده است اکوسیستم شبکه پلی استیشن خود را از سایر سازندگان کنسول جدا نگه دارد، اما در نهایت تسلیم شد و اجازه بازی متقابل را داد پس از فزاینده پس زدن بازیکنان. حرکت چندنفره چندنفره سونی تا حد زیادی با موفقیت بازی تیراندازی رایگان بازی محبوب اپیک گیمز، فورتنایت، تحریک شد.
با این حال، وقتی صحبت از داراییهای بازیهای ویدیویی سنتی میشود که بازیکنان خریداری کرده و/یا به دست آوردهاند، اکوسیستمهای بسته همچنان عادی هستند. این یک موضوع بحث برانگیز است که وب 3 طرفداران می گویند که فناوری بلاک چین برای حل مناسب است.
در حال حاضر، داراییهای درون بازی مانند پوستهها یا اسلحهها در Fortnite، به عنوان مثال، به یک حساب یا سرور متمرکز خاص مرتبط هستند – در این مورد، Epic Games. بنابراین، چنین داراییهایی را نمیتوان توسط گیمر به بازیکنان دیگر منتقل یا فروخت، یا به خارج از دنیای بازی منتقل کرد تا در بازیها و پلتفرمهای دیگر استفاده شود.
در عمل، این بدان معناست که گیمرها ممکن است زمان و پول خود را برای به دست آوردن آیتم های کلکسیونی معتبر بدون ابزاری برای خارج کردن آنها از سیستم سرمایه گذاری کنند – یا در بدترین حالت، اگر بازی خاموش شود یا با مشکلات فنی روبرو شود، آنها را غیرقابل دسترس کنند.
علیرغم آنچه که برخی به عنوان مزایای بالقوه برای بازیکنان میدانند، بسیاری از گیمرها دارند صریحا با NFT ها مخالف بودند و تکنولوژی Web3 ناشران بازی دوست دارند یوبی سافت و اسکوئر انیکس برای ورود به این فضا با مخالفت های قابل توجهی مواجه شده اند، زیرا منتقدان به کلاهبرداری های رمزنگاری و قیمت های گزاف برای NFT برتر اشاره می کنند. تصاویر پروفایل (PFP) در میان شکایات آنها
سونی ممکن است مشتاق آینده Web3 برای پلی استیشن باشد، اگر انبوهی از برنامه های ثبت اختراع آن نشانه ای باشد. با این حال، این شرکت قبلاً از این ایده که در NFT ها مشغول است، عقب نشینی کرده بود. در سال 2022، یکی از مدیران شرکت به شدت گمانه زنی ها مبنی بر اینکه برنامه وفاداری PlayStation Stars آن ارتباطی با NFT دارد را رد کرد.
این قطعاً NFT نیست. گریس چن، معاون تبلیغات شبکه ای، وفاداری و کالاهای دارای مجوز سونی به این موضوع گفت: قطعاً خیر. واشنگتن پست. “شما نمی توانید آنها را معامله کنید یا آنها را بفروشید. این از هیچ فناوری بلاک چین و قطعا NFT استفاده نمی کند.