Oasis بازگشته است! به جز، نه واقعا. با این حال، به لطف هوش مصنوعی، گروه نمادین دهه 90 مطمئناً به اخبار بازگشته است. آلبوم جدیدی که توسط گروه راک بریتانیایی Breezer منتشر شده است، “AIsis: The Lost Tapes”، حال و هوای Oasis را به خوبی تکرار می کند که از روز جمعه که آپلود شد، بیش از 40000 بار در یوتیوب دیده شده است.
به نظر می رسد که لیام گالاگر خواننده اصلی Oasis در حال کشتن آن در آهنگ آواز است، اما او اصلاً در پروژه حضور نداشت. تمام موسیقی و اشعار توسط Breezer نوشته و اجرا شده است.
کریس وودگیتس، یکی از بنیانگذاران و گیتاریست Breezer، گفت: «با تمام پیشرفتهای فناوری هوش مصنوعی و مدلهایی که مردم ساختهاند، فکر کردیم، “آیا جالب نیست اگر لیام را روی این آهنگها بگذاریم؟” رمزگشایی در یک مصاحبه
وودگیتس گفت: “در ابتدا، ما انتظار نداشتیم کسی به پروژه ما توجه زیادی کند.” ما آن را با دوستانمان به اشتراک گذاشتیم که آن را دوست داشتند و در یوتیوب آپلود کردند، جایی که به نوعی منفجر شد.»
وودگیتس به یاد می آورد که بریزر در سال 2021 تأسیس شد و زمانی شروع به کار کرد که وودگیتس و نویسنده همکار بابی گراتی در سال 2013 شروع به نوشتن آهنگ کردند، اما وودگیتس به یاد می آورد که پس از قرنطینه های ناشی از کووید، تصمیم به راه اندازی یک گروه گرفتند.
وودگیتس گفت که پروژه “AIsis” که از هوش مصنوعی برای تولید کپی صدای خواننده Oasis استفاده می کند، قصد دارد به Oasis ادای احترام کند – که او آن را یک نفوذ بزرگ خواند – و از کار آن سرمایه گذاری نکرد.
وودگیتس گفت: “من فکر می کنم که این گفتگو را در صنعت موسیقی باز کرده است که چگونه به نظر می رسد.” این ایده که میتوانید با هنرمندان یا گروههایی که دوست دارید همکاری کنید، فکر میکنم این صداها و خوانندگان نمادین را جاودانه میکند.»
وودگیتس، با این حال، منطقه خاکستری قانونی در مورد حق چاپ را که “AIsis” و پروژه های مشابه اکنون در آن قرار دارند، تصدیق کرد.
روز دوشنبه، یک همکاری مبتنی بر هوش مصنوعی بین Drake و The Weeknd که هرگز اتفاق نیفتاد، «Heart on My Sleeve» از اپل، یوتیوب و اسپاتیفای پس از شکایت یونیورسال موزیک مبنی بر اینکه این اثر ساخته شده توسط هنرمند دیجیتال Ghostwriter نقض شده بود، از اپل، یوتیوب و اسپاتیفای خارج شد. قوانین کپی رایت
صنعت موسیقی در طول سالها شاهد تغییرات زیادی بوده است، از صفحات وینیل گرفته تا نوار کاست، سیدی، و اکنون بارگیری و پخش دیجیتال. آهنگهای کاور و نمونهبرداری خطوط بین ادای احترام و تقلید را محو کرده است. اما استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد ضبطهای جدید از نوازندگان مشهور بدون مشارکت آنها، سؤالات جدی را در مورد آینده موسیقی ایجاد میکند – مشابه سؤالاتی که با استفاده از سرگرمیهای رایانهای بازیگران مرده در فیلمها مطرح میشود.
بحث کپی رایت هوش مصنوعی اولین بار نیست که صنعت موسیقی با فناوری و اینترنت روبرو می شود. گروه هوی متال متالیکا در سال 2000 پس از اینکه متوجه شد موسیقی گروه به صورت آنلاین و بدون اجازه به اشتراک گذاشته میشود، علیه پلتفرم محبوب اشتراکگذاری فایل Napster در سال 2000 به اتهام نقض قوانین کپی رایت شکایت کرد. شکایت از دیگر هنرمندان ضبط صدا، از جمله دکتر Dre، و چندین شرکت ضبط به دنبال داشت.
اندرو راسو، وکیل و مدیر عامل AR Media گفت: «این یک مشکل حق چاپ مستقیم نیست، اما می تواند شامل مسائل مربوط به علائم تجاری و قانون ثبت اختراع، بر اساس نحوه آموزش هوش مصنوعی برای خواندن، استخراج و نوشتن داده ها باشد. رمزگشایی.
Rossow گفت: “اگرچه تجزیه و تحلیل استاندارد نقض را می توان برای یک برنامه هوش مصنوعی و دستورالعمل های آن برای ارزیابی “شباهت اساسی” اعمال کرد، دادگاه ها همچنان باید به سوالات مربوط به “تألیف” و خود الگوریتم هوش مصنوعی، از صلاحیت قضایی، رسیدگی کنند.
وودگیتس گفت که گروه مخالف استفاده از هوش مصنوعی برای آهنگ های آینده نیست، اما خواهد دید که پروژه “AIsis” چگونه اجرا می شود.
وودگیتس گفت: «من فکر میکنم که ما شروع به بازپسگیری خواهیم کرد. بنابراین ما فقط می خواهیم ببینیم که چگونه بازی می کند. اما قطعا مایلیم کارهای بیشتری انجام دهیم. به نظر من این چیز جالبی است.»