متاوره پتانسیل این را دارد مرز بعدی تعامل انسانی، همانطور که میزان فعالیتی که همچنان به فضا سرازیر می شود نشان می دهد.
این فقط توسعه دهندگان بازی نیستند که دنیاهای دیجیتال را تحت فشار قرار می دهند، بلکه کل کشورها این کار را انجام می دهند راه اندازی صندوق های توسعه متاورس. شرکتهای بزرگ خودروسازی، مانند نیسان، فروش آزمایشی را در متاورس انجام میدهند و حتی پروندههای قضایی نیز در حال انجام است. در حال انتقال به واقعیت دیجیتال.
مطابق با داده های گردآوری شده توسط وکیل مجاز علامت تجاری مایک کوندودیس در نوامبر 2022، علائم تجاری ثبت شده برای توکنهای غیرقابل تعویض (NFT)، ارزهای دیجیتال و متاورس در پایان سال به سطوح جدیدی رسید.
با این حال، اگر کشورها و پروندههای قضایی وارد فراجهان شوند و فعالیتهای انسانی در واقعیت دیجیتالی افزایش یابد، این فقط یک مسئله زمان است. سوالات عمده اخلاقی بیا تو بازی.
کدهای اخلاقی جامعه ای که مجموعه دیجیتالی بسیاری از جوامع در واقعیت فیزیکی است چیست؟ یا، با توجه به این واقعیت که متاورژن در تئوری برای هر کسی در سراسر جهان باز است، قوانین محلی و فرا وجهی چگونه با یکدیگر تداخل و تعامل دارند؟
اینها مفاهیم جدیدی هستند که از فناوریهای نوظهور سرچشمه گرفتهاند، اما ریشه در برخی از سؤالات اخلاقی مهمی دارند که انسانها در طول تاریخ با آنها دست و پنجه نرم کردهاند.
یک متاور اخلاقی
با فناوری جدید، همیشه سوالاتی در مورد اخلاق و اخلاق قابلیت های آن مطرح می شود. قطعا این مورد بوده است هوش مصنوعی (AI) و فناوری پوشیدنی تهاجمی.
اخیراً انتشار ChatGPT-4، یک برنامه پیشرفته چت ربات هوش مصنوعی، سوالات اخلاقی مهمی را مطرح کرد که توانست ACE آزمون وکالت و SATs. در تلاشی برای دیکته کردن اخلاق در مورد این فناوری، دانشگاه کمبریج اولین سیاست رسمی خود را در مورد اخلاق هوش مصنوعی منتشر کرد.
.@CambridgeUP اولین خط مشی اخلاقی پژوهشی هوش مصنوعی خود را راه اندازی کرده است تا به محققان کمک کند از ابزارهای هوش مصنوعی مولد استفاده کنند و در عین حال “از استانداردهای آکادمیک پیرامون شفافیت، سرقت ادبی، دقت و اصالت” حمایت کنند.
اینجا را بخوانید: https://t.co/VYL6JxIGXl pic.twitter.com/lMi96wwA2i
– کتابفروش (@thebookseller) 14 مارس 2023
همانطور که متاورس گسترش می یابد، آن نیز تبدیل به موضوعی می شود که هم کاربران و هم توسعه دهندگان از منظر اخلاقی و اخلاقی با آن مواجه خواهند شد.
برای یات سیو، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران برندهای انیموکا، «چارچوب در دنیای فیزیکی» هنوز چیزی است که در این مرحله اولیه توسعه واقعیت دیجیتال باید به آن بازگشت.
او به کوین تلگراف گفت: «مطمئناً این یک روند مداوم است. “برخی از حوزه های قضایی به دنبال ترکیب دارایی های دیجیتال در چارچوب های قانونی محلی هستند.”
مربوط: سازمان های اجرایی ایالات متحده در حال افزایش داغ جرایم مرتبط با رمزنگاری هستند
نظر Siu در مورد صلاحیت قضایی به این واقعیت اشاره دارد که متاورس از نظر تئوری برای کاربران از سراسر جهان قابل دسترسی است، اما همچنین به صورت عمدی و به روشهای خاص در کشورهای خاصی توسعه مییابد.
مثلا عربستان سعودی اخیرا همکاری با The Sandbox را اعلام کرد برای توسعه metaverse آینده، در حالی که در کلمبیا، یک حوزه قضایی قانونی محلی است یک محاکمه در متاورس برگزار کرد.
بنابراین، در مواردی که شامل مکانهای جغرافیایی فیزیکی خاص میشود، دیدگاههای محلی اخلاق و اخلاق وارد عمل میشوند.
جنایت و مجازات متاورز
پرونده دادگاه فوق الذکر در کلمبیا در جامعه حقوقی آنلاین سر و صدایی ایجاد کرد که چیست از نظر قانونی امکان پذیر است در دنیای مجازی و مهمتر از آن، آنچه برای همه افراد درگیر اخلاقی است.
پرونده دادگاه کلمبیا یک پرونده مدنی شامل یک تخلف رانندگی بود که در خارج از متاورس اتفاق افتاد. با این حال، هنگام برخورد با تنبیه برای رفتاری که غیراخلاقی تلقی میشود و در متاورژن اتفاق افتاده است، وضعیت پیچیدهتر میشود. سیو در این مورد اظهار داشت:
در حال حاضر، اقدامات فوری علیه مجرمان در متاورس باز اغلب توسط خود جامعه و مبتنی بر فناوری انجام می شود، مانند قرار دادن کیف پول مجرمان در لیست سیاه و تحریم آنها.
به گفته Siu، یکی دیگر از راههای مقابله با جرایم متاورز، معکوس کردن تراکنشها از طریق ایجاد یک اجماع عمومی در مورد بلاک چینهایی است که جرایم در آن رخ داده است.
او گفت که این راه “جنجالبرانگیزتر” است و هنوز “درجهای از اجرای قانون در دنیای فیزیکی مورد نیاز است.”
دموکراسی غیرمتمرکز
جان کابز، مدیرعامل و موسس اقامتگاه هنرمندان دیجیتال Wildxyz، با Siu به کوین تلگراف گفت که اخلاق و اخلاق متاورس در حال حاضر در حال ایجاد است و توسعه دهندگان باید این استاندارد اخلاقی جدید را با صداقت و اعتماد برای کاربران آن ایجاد کنند.
اطمینان از اینکه این فضاهای آنلاین جدید مملو از احترام و فراگیری هستند و با استانداردهای اخلاقی بالا نگهداری می شوند، مانعی است که ما خود را نسبت به آن مسئول می دانیم.
تمدن ها در واقعیت فیزیکی قرن هاست که با قوانین اخلاقی و اخلاقی دست و پنجه نرم می کنند. یکی از شناخته شده ترین و اخلاقی ترین نظام های اجتماعی جهان، دموکراسی، در سال 5 قبل از میلاد در یونان ایجاد شد.
با این حال، فرهنگ ها و جوامع مختلفی که سعی در پذیرش دموکراسی داشته اند، بر این نظام اخلاقی تأثیر گذاشته اند. دموکراسی که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد، هنوز دقیقاً آنگونه نیست که پیشینیان در ابتدا آن را تصور می کردند.
بنابراین، همانطور که انسان ها دنیای دیجیتال جدیدی را ایجاد می کنند، کد فرهنگی اخلاقیات و اخلاقیات به احتمال زیاد توسط محیط های دیجیتالی اطراف آن شکل می گیرد.
کابز گفت که در Wildxyz، “ما معتقدیم فرهنگ و ساختارهایی که ایجاد می کنیم نقش بزرگی در تعریف یک فضای امن برای همه کسانی که می خواهند شرکت کنند، ایفا می کند.”
در مورد دموکراسی دیجیتال و غیرمتمرکز، سیو اظهار داشت که «عدالت» یک ارزش مهم در فراجهان باز است، اگرچه «سوبژکتیوتر» است.
متاورس به ما این فرصت را می دهد که زندگی دیجیتالی جدیدی ایجاد کنیم که کمتر تحت تأثیر عوامل ناعادلانه ای قرار می گیرد که ممکن است در دنیای واقعی ما را آزار دهد مانند بیماری، ناتوانی یا فقر.
سیو میگوید: «قبل از اینکه جوامع ما شکلی را که در حال حاضر در آن هستند به خود بگیرند، «جوامع جهان فیزیکی به شیوهای نسبتاً غیرمتمرکز شروع شدند و در نهایت به نظامهای سلطنتی تبدیل شدند که اصلاً دموکراتیک یا غیرمتمرکز نیستند.
وی با اشاره به اینکه علیرغم این نوسان بین راه های غیرمتمرکز و متمرکز ساخت جوامع، ادامه داد: امروزه تقریباً همه آن نظام ها «جایگزین نظام های دموکراتیک» شده اند.
از نظر پتانسیل دموکراتیک، متاورز باز در واقع دارای مزایایی نسبت به جهان فیزیکی است، زیرا مشارکت قبلاً توسط خود چارچوب مدون شده است و محرومیت غیرقانونی، فریب خوردن، طرد شدن و غیره را سختتر میکند.»
روی رادار
انتظار می رود استفاده از متاورس افزایش یابد بسیاری از زمینه های زندگی را تغییر دهد همانطور که در واقعیت فیزیکی شناخته شده است. در واقع، 69 درصد از کاربران بر این باورند که فعالیت های متاورز زندگی اجتماعی را تغییر خواهد داد.
با این حال، متاورس هنوز در مرحله نوزادی خود است، و همچنین بسیاری از جنبههای قابلیت استفاده آن، از جمله جنبههای مربوط به رویههای اخلاقی. در حال حاضر، یک مجموعه کامل از اخلاق و کدهای اخلاقی وجود ندارد که واقعیت دیجیتال را دیکته کند، همانطور که در حال حاضر حتی یک “متاورس” منفرد وجود ندارد.
مرتبط:مرگ در متاورژن: Web3 قصد دارد پاسخهای جدیدی به سوالات قدیمی ارائه دهد
با این وجود، نحوه تعامل انسانها با یکدیگر از لحاظ اخلاقی و اخلاقی در تکرار دیجیتالی واقعیت، قطعاً در ذهن توسعهدهندگان و محققان است.
مقالات دانشگاهی متعددی در مورد این موضوع شروع به ظهور کرده اند. حتی در جریان اصلی جشنواره South by Southwest با عنوان «خوب، شر و آواتارها: اخلاق در متاورس»، سخنرانی درباره این موضوع برگزار شد.
توجه بیشتر به دنیای دیجیتال و آنچه برای تبدیل آن به یک واقعیت پایدار نیاز است معطوف شده است. همانطور که سیو در مورد این موضوع نتیجه گرفت، “فرهنگ جدیدی در حال ظهور است.”